Waarom een camper?
Voor sommige mensen is de belangrijkste vraag niet wélke camper bij zijn of haar wensen past, maar óf een camper überhaupt past bij zijn of haar wensen.
Voordelen van een camper
Waarom zou je een camper willen? Dit zijn dé grote voordelen van een camper als vakantiemiddel!
Voor de beginnend camperaar is soms de vraag niet zozeer welke type camper bij hem of haar past, maar óf een camper ‘überhaupt’ bij hem of haar past. Wat zijn nu de voordelen van een camper ten opzichte van andere vakantiemiddelen? Het grootste voordeel van een camper is de vrijheid die het met zich meebrengt.
Weg wanneer je wilt!
Je eigen camper dien je nooit te reserveren en staat daarom 24-uur per dag paraat om er op uit te trekken. Niet alleen voor de ‘grote’ vakanties, maar ook voor de weekenden. Blijkt het dit weekend toch ineens lekker weer te worden? Tover de camper tevoorschijn en de reis begint al zodra u de straat uit rijdt…!
Slecht weer? Dan rijden we gewoon verder!
Heb je vakantie, maar blijk het in midden-Frankrijk toch slechter weer te zijn dan gedacht? Met een een paar uur rijden zit je zo weer in een ander klimaat. Een dagje regen overleeft uiteraard iedereen wel, maar blijft het langer slecht dan zoek je met een camper het lekkere weer toch gewoon op?!
Rondtrekken & veel zien…!
Waar je bij veel kampeermiddelen vanuit één locatie (of dat nu een hotel of een camping is) de omgeving verkent, ben je met een camper veel mobieler. De bezienswaardigheden en hotspots worden hét reisdoel, niet langer de overnachtingsplek. In plaats van vanuit locatie A de bezienswaardigheden te bezoeken reist u nu langs alle hotspots en overnacht u de ene keer in plaats A, dan andere keer op plaats B. Zo profiteert u optimaal van de vrijheid en mobiliteit welke de camper u biedt.
De dure caravantrekker kan de deur uit!
Een veel gehoorde klacht van menig caravanbezitter is de relatief ‘dure’ caravantrekker welke verder weinig meerwaarde biedt in het dagelijkse woon-/werkverkeer. De benzine-slurper kan indien gewenst plaatsmaken voor een compacter en voordeliger exemplaar. Wist u dat u met een camper tevens slechts een kwart-tarief wegenbelasting betaalt?
Een vertrouwde en veilige ‘bubbel’
Uw camper biedt u uw eigen plekje. In plaats van een vreemd hotel is uw camper echt uw tweede thuis. Uw eigen vertrouwde omgeving, uw eigen spulletjes en voor sommige mensen wellicht het belangrijkste… uw eigen bed. Ook qua bedvarianten zijn er veel verschillende mogelijkheden in de camperwereld zodat er altijd wel een camper is welke bij u past. In onze showroom informeren wij u graag naar de diverse mogelijkheden. Ook hebben we altijd een aantal showroommodellen staan om u een goede indruk te geven.
Met 130km/u richting de zon!
Het voordeel van een camper is dat u in de meeste gevallen gewoon de maximum snelheid aan mag houden van de personenauto’s (zelfs bij veel campers zwaarder dan 3.500kg). En dat rijdt nét even wat lekkerder door dan met de caravan. Natuurlijk is het geen wedstrijd wie het eerste op de camping is, maar ook inhalen gaat snel wat vlotter.
Gaan en staan waar je maar wilt!
Nog een groot voordeel is de mobiliteit die een camper je biedt. Waar je hem ook parkeert; je hebt altijd direct alle voorzieningen aanwezig. Heerlijk vrij kamperen in Scandinavië? Maar ook in landen waar vrij kamperen niet is toegestaan ben je een stuk mobieler dan met caravan of tent. Op ‘camperplaatsen’ mag je legaal overnachten… en die plekken zijn er tienduizenden verspreid over heel Europa. Nooit meer reserveren, nooit vóór ‘zo-laat‘ in- of uitchecken. Parkeren en kamperen waar je maar wilt…!
Vier seizoen kamperen!
Campers zijn er in vele soorten en maten, maar vele van hen zijn wintervast wat betekent dat u alle vier de seizoenen op pad kunt. Het “kampeerseizoen” bestaat voor u niet meer. Een lekkere boswandeling door de bergen in de herfst, een kerstmarkt in Duitsland of met de ski’s naar Zwitserland? Het kan opeens allemaal!
Geheel zelfvoorzienend!
In tegenstelling tot veel andere kampeermiddelen is een kampeerauto geheel zelfvoorzienend. Toiletgebruik, douchen, wassen… het kan allemaal in de camper. Dankzij 12V en gasvoorzieningen bent u vrij van de plicht om aan de 230V energiepaal te hangen. De grote schoon- en vuilwatertanks zorgen dat ook uw watersysteem geheel zelfvoorzienend is. De zelfstandigheid is optioneel nog verder te vergroten dan uitbreidingen op uw gas-, water- of stroom-voorraad.
Rijgemak & rijcomfort
Ook zo’n hekel aan het achteruitrijden met de vouwwagen of caravan? Een camper rijdt niet veel anders dan een grote personenauto. Achteruitrijden is dus een koud kunstje. Allerlei snufjes als achteruitrijcamera’s en dergelijke maken het u net even makkelijker. Ook zijn veel campers met een gewoon ‘B’-rijbewijs te rijden, waar bij veel caravans bijvoorbeeld eerst rijbewijs ‘E-achter-B’ behaalt zal moeten worden.
Een camper rijdt daarnaast bijna zo comfortabel als een grotere personenauto. Dit maakt het rijden van langere stukken een stuk comfortabeler. Ook de zithoogte is wat hoger dan normaal, hetgeen u extra goed overzicht geeft op de weg en veel meer relaxt rijdt (zeker op de langere stukken).
Fiscale voordelen? Jazeker!
Wist u dat u met uw camper kunt profiteren van fiscale voordelen. Zo betaalt u slechts een kwart-tarief wegenbelasting. Indien u uw camper niet gebruikt kunt u deze schorsen om zo nog extra wegenbelasting te besparen. De meest compacte buscampers zijn tevens geschikt voor dagelijks gebruik en daarom populair als grote dagelijkse auto’s met beperkte vaste lasten.
Welk type camper?
Wat is het verschil tussen een buscamper en een opbouwcamper? Welke voordelen en nadelen hebben een buscamper, alkoof, semi-integraal en integraal ten opzichte van elkaar?
In basis kun je campers indelen in twee verschillende categoriëen. De zogenaamde buscampers en de opbouwcampers. Een buscamper is een camper waarbij het leefgedeelte in een bestaand voertuig is ingebouwd. Een opbouwcamper is een camper waarbij de complete opbouw (zoals wanden en daken) later worden aangebracht. Opbouwcampers worden vaak onderverdeeld in drie verschillende soorten. alkoof campers, semi-integralen en integraal campers. Meer over de verschillen en de bijbehorende voordelen leest u hieronder.
Buscamper
Een buscamper is een camper waarbij (i.t.t. een opbouw-camper) het interieur ín een bestaande bestelbus ingebouwd wordt.
Voordelen:
– Compacte buitenafmeting
– Wendbaar
– Uitstraling & imago
– Geschikt voor dagelijks vervoer
– Vaak hefbed of hefdak mogelijk
– Sublieme wegligging
– Incognito (gemakkelijker wildkamperen)
Nadelen:
– Beperkte(re) leefruimte
– Beperkte(re) isolatie
– Beperkte(r) autark-niveau (zelfstandigheid)
– Geen mogelijkheid tot ‘Garage’ (fietsenstalling)
– Bij optioneel hefbed: Zitgroep vervalt bij gebruik
– Bij optioneel hefbed: Beperkte(re) sta-hoogte
– Beperkte(re) kijkhoek vanuit cabine
– Relatief kostbaar
– Relatief zwaar in gewicht
– Relatief grote draaicirckel door lange wielbasis
Ga je voor een super compacte camper met een stoere uitstraling? Ga je veelal naar oorden met een warm klimaat waar het leven meer ‘buiten’ is? En sta je vaak op overnachtingsplekken met alle voorzieningen aanwezig? Of gebruik je de camper misschien ook als (tweede) auto? Dan is een buscamper veelal de ideale keuze voor u…!
Semi-integraal
Een semi-integraal (ook wel half-integraal) genoemd is een opbouwcamper waarbij verbinding tussen de cabine en de opbouw bestaat uit een zogenaamde ‘pet’. Deze pet huisvest vaak kastwerk boven de cabine, een panorama-dakraam of zorgt gewoon voor extra hoogte in de cabine en een gestroomlijnde opbouw van cabine naar opbouw.
Voordelen:
– Hoger autark-niveau (zelfstandigheid)
– Garage voor fietsen mogelijk
– Beperkte hoogte, waardoor wendbaar
– Ook leverbaar als VAN-model (extra smalle camper)
– Hefbed boven zitgroep mogelijk
– Lichtgewicht
– Prijstechnisch aantrekkelijk
Nadelen:
– Beperkte(re) kijkhoek vanuit cabine
– Bij optioneel hefbed: Bij gebruik vervalt zitgroep
– Bij optioneel hefbed: Beperkte sta-hoogte
Ben je op zoek naar een relatief prijsgunstige en lichtgewicht camper? Reist u veelal met zijn tweeën? Of gaan er soms sporadisch meerdere mensen of kinderen mee? Is uw kampeerseizoen iets langer dan de de warme periodes? Staat u naast campings ook wel eens vrij of op camperplaatsen? Dan is een semi-integraal voor u wellicht de ideale camper…
Welke onderstel?
Campers zijn leverbaar op verschillende onderstellen. Het meest gebruikte onderstel is deze van de Fiat Ducato. Toch zijn er soms ook Iveco, Peugeot, MAN, VW en Mercdes-Benz campers… waarom zou je die nu kiezen?
Welk chassis onder uw camper heeft de voorkeur?
Een camper of een Fiat Ducato, Ford Transit, MAN TGE, Mercedes-Benz Spinter of Iveco Daily… welke is eigenlijk het beste?
Campers worden geleverd op verschillende chassis en basisonderstellen. Elk onderstel heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Het merendeel van de campermarkt staat op basis van de vertrouwde Fiat Ducato (al dan niet in de AL-KO variant), dit is voor “de gemiddelde camper” veelal het meest geschikte chassis. Toch bieden andere fabrikanten ook voordelen ten opzichte van de Fiat Ducato. Hieronder vindt u een kort overzicht van de diverse voor- en nadelen van de verschillende chassis en basisonderstellen. Naast de keuze van merk onderstel heeft u soms ook nog de keuze om te kiezen voor de AL-KO variant van het betreffende merk. Ook heeft u vaak nog keuzen in de MTTM (het maximaal gewicht van de camper).
Fiat Ducato
De Fiat Ducato is al sinds jaar en dag hét meest gebruikte chassis in de camperwereld… en dat is niet voor niets! De Fiat Ducato is een kwalitatief degelijk onderstel en is de enige bestelbus welke vanaf de ontwerptafel ook ontworpen wordt met het oog op de camperbranche. Zo is Fiat een van de weinige automerken welke relatief hoge maximum toegestane massa’s aanbiedt en zelf af-fabriek verlaagde breedspoor-chassis levert en een zeer ruime cabine heeft. De Fiat Ducato is leverbaar met voorwielaandrijving en (sinds eind 2019) met vol-automatische 9-traps versnellingsbak (voorheen was dit een semi-automaat). Door de leveringsproblemen in navolging van de corona-pandemie zijn veel merken echter (deels) overgestapt op andere onderstellen.
Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Grote keuze in motorisatie
– Beperkte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen
Fiat Ducato AL-KO AMC
Fabrikant AL-KO maakt een speciale chassisvariant op basis van het veelgebruikte Fiat Ducato chassis. De aanpassingen welke AL-KO onder andere uitvoert aan het Fiat Ducato chassis is dat men deze extra verlaagd, lichtere materialen gebruikt en hoger mogelijke tonnages. Ook de bladveren wordt vervangen door schokdempers i.c.m. een torsie-as. AL-KO biedt ook de mogelijkheid tot een tandem-as chassis aan. Mede door deze aanpassingen weet AL-KO het Fiat chassis naar een nog hoger niveau te tillen.
Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ (Extra) Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Sublieme veercomfort
+ Sublieme wegligging
+ Tandem-as mogelijk
+ Meer ruimte bij dubbele bodem
+ Grote keuze in motorisatie
– Beperkte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen
– Hogere prijs
Peugeot Boxer & Citroën Jumper
Peugeot en Citroën waren in de jaren ’90 een geduchte concurrent voor de Fiat Ducato als het om camperbouw ging. Eind jaren ’90 werd die strijd gestaakt omdat de machtpositie van Fiat daarin te sterk bleek voor het Franse twee-tal. Sinds enkele jaren doen ze opnieuw een poging en met succes. De Peugeot Boxer en Citroën Jumper is op veel vlakken gelijk aan de Ducato, echter zijn er minder zware motoren leverbaar en geen automaat. De voornaamste reden om tóch te kiezen voor een camper op Peugeot of Citroën zal voornamelijk afhangen van de prijs, want deze is namelijk iets voordelig dan de Italiaanse evenknie van Fiat. En dat zorgt ervoor de Peugeot en Citroën toch voet aan de grond krijgen. Helaas biedt Peugeot/Citroën nog een verlaagd-/breedspoor-chassis aan.
Voor- & nadelen
+ Ruime cabine
+ Gunstige prijsstelling
– Geen verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Geen automatische transmissie
– Beperkte maximum massa’s
– Beperte rijassistent systemen
– Beperkte multimedia oplossingen
Mercedes-Benz Sprinter
Al jaren pikt het Duitse premiummerk een graantje mee in de camperbranche. Mensen vallen voor ‘de ster’ vanwege de verfijnde en zware motoren (hoewel de zwaarste motoren laatste jaren door de strengere emissie-normen zijn vervallen), of de voortreffelijke automaat. Ook achterwielaandrijvings-liefhebbers kiezen vaak voor de Sprinter. Echter heeft de Mercedes-Sprinters (in standaard vorm) een paar manco’s waardoor hij nooit écht in grote getalen als camper werd verkocht. Zo is de vering van de Sprinter erg comfortabel afgesteld… Eigenlijk voor veel mensen té comfortabel, wat bij een zware camper zonder breedspoor-verlaagd-chassis tot gevolg heeft dat de camper erg gaat hellen en deinen bij bochtige/slechte wegen. Hetgeen u qua veercomfort wint word daardoor ook deels aan wegligging weer iets ingeleverd. Ook liefhebbers van vierwielaandrijving komen aan hun trekken, hoewel het vierwielaandrijvingssysteem iets gedateerd is (t.o.v. dat van de concurrenten als VW/MAN). Uiteraard is de Sprinter ook leverbaar met voorwielaandrijving.
Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Achterwielaandrijving mogelijk
+ Vierwielaandrijving mogelijk
+ Subliem veercomfort
+ Moderne rij-assistent systemen
+ Moderne multimedia oplossingen
– Kostbaar in aanschaf
– Matige wegligging
– Verouderd vierwielaandrijvingssysteem
– Grote hoogtetoename bij vierwielaandrijving
– Hoge opbouwhoogte
– Geen verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Minder goed zicht
– Beperkte maximum massa’s
Mercedes-Benz Sprinter AL-KO
Sinds enkele jaren richt AL-KO zijn peilen niet alleen meer op Fiat, maar is ook Mercedes-Benz betrokken is een nauw samenwerkingsverband. Mercedes-Benz wilde weer écht mee gaan spelen op de campermarkt en ontwikkelde samen met AL-KO een Sprinter AL-KO chassis speciaal voor de camperbranche. De voorwielaandrijvingsvariant kreeg een lichtgewicht-, verlaagd-, breedspoor-chassis en ook de wegligging werd verbeterd. Zelfs een tandem-as chassis behoort tot de mogelijkheden. Verder bleven alle bestaande voordelen van de Mercedes (verfijnde motoren en optionele automatische transmissie) gelijk. Met dit relatief nieuwe chassis scoort Mercedes-Benz en AL-KO hoge ogen, de prijsstelling is evenmin ook aan de hoge kant… maar dat is alle waar naar z’n geld.
Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Subliem veercomfort
+ Verlaagd chassis
+ Breedspoor chassis
+ Tandem-as mogelijk
+ Sublieme wegligging
+ Moderne rij-assistent systemen
+ Moderne multimedia oplossingen
+ Hoge maximum massa’s
– Kostbaar(der) in aanschaf
– Minder goed zicht
Wat is het verschil tussen een échte AL-KO BM910-AMC chassis & het AL-KO SLC chassis? Beide chassis lijken erg veel op elkaar, toch zijn er enkele belangrijke verschillen. Het AL-KO SLC chassis is een versimpelde variant van het échte AL-KO BM910 chassis. De constructie van het chassis is wat ‘simplistischer’ uitgevoerd, waardoor er tevens enkele kilogrammen aan gewicht bespaard kon worden en deze prijstechnisch iets gunstiger is. Groot voordeel van het échte AL-KO BM910 chassis ten opzichte van het AL-KO SLC chassis daarin tegen is dat het AL-KO MB910 chassis veel meer ruimte en toegankelijkheid weet te creëren in de bodem-constructie. Hierdoor krijgt de camperbouwer veel meer vrijheid in de bodem-constructie wat zorgt voor een betere gewichtsverdeling, bijvoorbeeld grotere watertanks, betere verdeling van diverse systemen en voorzieningen waardoor meer opbergruimte gecreëerd kan word. Met name bij dubbele bodems al dan niet met een doorlaad-functie heeft een AL-KO BM910 chassis een pré.
VW Crafter & MAN TGE
De Volkswagen Crafter en MAN TGE zijn vrijwel identieke auto’s. Het voordeel van deze chassis is dat men de keuze heeft uit zowel voorwiel-, achterwiel- als vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving is een van de meest geavanceerde aandrijvingssystemen in het campersegment. Daarnaast hebben de bussen een hoog afwerkings- en uitrustingsniveau. Het ontbreken van een breedspoor-verlaagd-chassis en de beperkte laadvermogens beperken momenteel de mogelijkheid qua campergamma momenteel nog een beetje.
Voor- & nadelen
+ Verfijnd afwerkingsniveau interieur
+ Verfijnde motortechniek
+ Achterwielaandrijving mogelijk
+ Vierwielaandrijving mogelijk
+ Subliem veercomfort
+ Moderne rij-assistent systemen (veel standaard)
+ Moderne multi-media systemen
+ Modern vierwielaandrijvingsysteem
+ Hoger standaarduitrustingsniveau
+ Grote kijkhoek cabine voor langere mensen
– Kostbaar in aanschaf
– Niet altijd verlaagd chassis
– Geen breedspoor chassis
– Beperkte maximum massa’s
Wat is het verschil tussen een Volkswagem Crafter & MAN TGE? Buiten wat andere logo’s en koplampen zijn er technisch nauwelijks verschillen tussen beide. Een groot verschil is er echter wél in de aftersales. Omdat MAN als merk meer gericht is op de proffesionele transportwereld is de verkrijgbaarheid van onderdelen en de snelheid van reparatie en repatriëring beter geregeld.
Iveco Daily
Het meest toegepaste chassis in het ‘Liner’-segment (de groter formaat campers) komt eveneens van Italiaanse bodem, namelijk de Iveco Daily. De Iveco Daily is een beetje een vreemde eend in de bijt tussen alle andere ‘bestelbussen’. Ondanks zijn afmetingen is het namelijk meer een kleine vrachtwagen dan een bestelbus. Mede dankzij het oer-degelijke en sterke ladder-chassis zijn bij de Daily zeer hoge maximum toegestane massa’s mogelijk. Met de mogelijkheid tot zware motoren (3.0liter en +200pk) en dubbel-lucht met achterwielaandrijving is het een genot om in te rijden qua tractie. Het Daily chassis is echter wel een stuk zwaarder en ook het prijskaartje voor deze mini-truck is een stuk hoger (evenals de totale hoogte van de camper). In de betrouwbaarheids-onderzoeken staat de Iveco Daily al jaren hoger t.o.v. vele andere merken.
Voor- & nadelen
+ Oerdegelijk ladderchassis
+ Hoge maximum massa’s
+ Dubbel lucht
+ Achterwielaandrijving
+ Grote motorisatie
+ Optimale tractie onder vrijwel alle omstandigheden
– Kostbaar in aanschaf
– Hoog gewicht
– Hoge opbouw
– Hoge instap
– Iets verminderd rijcomfort
Ford Transit
Ook Ford draait al zeer lang mee in de camperbranche. De Transit is zowel met voorwielaandrijving als achterwielaandrijving verkrijgbaar. Toch worden er in verhouding weinig campers op Ford verkocht. Ford biedt namelijk geen verlaagde breedspoor-chassis aan, ook is de cabine niet erg overbemeten wat o.a. het draaien van de voorstoelen wat bemoeilijkt. De Ford Transit is wel een van de voordeligste chassis.
Voor- & nadelen
+ Gunstige prijsstelling
– Geen breedspoor
– Geen verlaagd chassis
– Beperkte maximum massa’s
– Relatief kleine voorruit (beperkte kijkhoek lange mensen)
VW Transporter
De Volkswagen Transporter werd in het verleden vaak gebruikt als camperonderstel. De beperkte cabineruimte, hogere aanschafprijs en de beperktere as-lasten zorgde ervoor dat de Duitse bestelbus laatste jaren vrijwel uitsluitend als buscamper-basis diende. Toch ziet men de Transporter recent weer ten tonele verschijnen in de compactste (en lichtgewicht) VAN (extra smalle) semi-integralen. De Transporter is namelijk een erg compacte en (relatief) lichtgewicht onderstel, leverbaar met veel verschillende motorisaties, transmissies en veiligheidsystemen.
Voor- & nadelen
+ Hoger afwerkingsniveau
+ Krachtige motorisatie (voor z’n segment)
+ Vierwielaandrijving mogelijk
+ Compact
+ (Relatief) lichtgewicht
– Kostbaar in aanschaf
– Relatief kleine cabine
– Beperkte maximum massa’s
– Relatief kleine voorruit (beperkte kijkhoek lange mensen)
Overige chassisleveranciers
Uiteraard zijn er nog meer chassisleveranciers. In de compactste buscampers vinden we ook de Mercedes-Benz V-Klasse en de Ford Transit Custom (de kleinere boer van de ‘echte’ Transit). In de grotere camper treffen we de vaak de compacte vrachtautochassis aan zoals de Iveco Eurocargo, MAN TGL of de Mercedes-Benz Atego. De échte off-road specialisten gebruiken soms gespecialiseerde onderstellen zoals de Mercedes-Benz Zetros. De opzet-units gebruiken natuurlijk veelal Pick-up’s als basis.
Welk rijbewijs?
Niet alle campers zijn zomaar op B-rijbewijs te verkrijgen of behouden voldoende laadbvermogen. Welke gewichten zijn er allemaal en wanneer heeft u welk rijbewijs nodig?
“Alle campers zijn te zwaar” is een veel gehoorde uitspraak op menig camping en camperplaats. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar het geeft wel duidelijk aan dat gewichten & rijbewijzen een veel voorkomend knelpunt is bij een camper. Op deze pagina leggen wij u alles uit over de maximum toegestane massa van een camper, waarbij we onderscheid maken tussen de “maximum wettelijk toegestane massa” en de “maximum technisch toegestane massa“.
MTTM: Maximum technisch toegestane massa: (beladingscapaciteit van het chassis)
MWTM: Maximum wettelijk toegestane massa: (keuze van het te registreren rijbewijs
Verschil tussen maximum wettelijke & technisch toegestane massa
Een camper is gebouwd op een chassis wat een bepaalde beladingscapaciteit heeft. De “maximum technisch toegestane massa” (afgekort MTTM) geeft aan over hoeveel laadvermogen het chassis uit technisch oogpunt beschikt. Soms kan er voor gekozen worden om de gebruiker van het voertuig niet de gehele beladingscapaciteit te laten benutten. Bijvoorbeeld omdat een camper op B-rijbewijs bereden moet kunnen worden. In dat geval maakt met onderscheid tussen de “maximum technisch toegestane massa” (MTTM) en de “maximum wettelijk toegestane massa” (afgekort MWTM). Een camper met een MTTM (technisch gewicht) van 4.000kg kan bijvoorbeeld dankzij de MWTM (wettelijk gewicht) op 3.500kg tóch op B-rijbewijs gereden worden. De camper kan dan technisch gezien 4.000kg hebben, maar mag vanwege de MWTM niet zwaarder dan 3.500kg beladen worden en is daarbij geschikt voor B-rijbewijs. Dit fenomeen word in de volksmond veelal “terugkeuren” genoemd.
Terugkeuren: De MWTM lager registeren dan de MTTM, zodat een zwaar chassis tóch met rijbewijs B gereden kan worden.
Alles wat je moet weten over…
MTTM (Technische massa)
Wat is een Light- of Heavy-chassis?
Chassisfabrikanten bieden hun onderstellen aan in verschillende versies met verschillen laadcapaciteiten. Bij veel campers kunt u tegen meerprijs kiezen voor een meer solide chassis met meer laadvermogen. Vaak worden deze chassis ingedeeld in de zogenaamde Light-chassis en Heavy-chassis. Chassis met een MTTM tot 3.850kg worden vaak Light-chassis genoemd. Bij een MTTM van 4.000kg of méér spreek men vaak van een Heavy-chassis (soms ook wel Maxi-chassis) genaamd. Deze benamingen vinden hun oorsprong in de verschillende varianten FIAT Ducato-chassis. Uiteraard zijn er ook campers op anders chassis zoals Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Crafter en dergelijke. Omdat de FIAT nog altijd het grootste marktaandeel voert zoomen we hier verder in de FIAT Ducato, maar veel gaat ook op voor de andere chassisbouwers.
Soms word er ook wel gesproken over een AL-KO chassis. Een AL-KO chassis zegt in principe niks over de MTTM, maar is een ‘beter’ geconstrueerd chassistype.
Verschil Light- vs. Heavy-chassis
De MTTM betekend eigenlijk hoe zwaar u het chassis (technisch) mag beladen. Niet elk chassis kan evenveel gewicht aan. Vaak zijn er chassis met gewichten tussen 3.300kg en 5.500kg leverbaar, maar hogere en lagere gewichten kunnen ook voorkomen. De termen Light-chassis en Heavy-chassis geven een indicatie van het gewicht wat een chassis technisch aan kan. Met een Light-chassis heeft u vaak een chassis wat maximaal 3.850kg (of minder) kan dragen. Vaak heeft u hierin de keuze tussen een chassis van 3.500kg, 3.650kg, 3.750kg en 3.850kg. Indien u kiest voor een Heavy-chassis dan kunt u vaak 4.000kg of meer laden. U heeft dan vaak de keuze uit 4.000kg, 4.250kg, 4.500kg, 5.000kg of 5.500kg.
Een Heavy-chassis is technisch ook daadwerkelijk anders dan een Light-chassis. Zo heeft een Heavy-chassis een meer solide uitgevoerd platform en aandrijflijn. Bovendien heeft een Heavy-chassis verzwaarde vering, hogere as-lasten en grotere remmen waardoor er vaak dan standaard al een grotere inch-maat velg wordt toegepast met een andere steek-maat (16″ i.p.v. 15″).
Overbelading
Verschil wettelijke & technische overbelading
Door een camper met een zwaar chassis terug te keuren op een MWTM van 3.500kg, kan men tóch met een B-rijbewijs profiteren van een zwaar chassis. Wel dient men rekening te houden dat de camper dan alsnog maar tót 3.500kg beladen mag worden. Belaad men de camper tóch zwaarder dan is men uit wettelijk oogpunt overbeladen. Echter, omdat de MTTM hoger dan 3.500kg staat is men niet technisch overbeladen. U doet uit technisch oogpunt dus niks onveiligs. Zou u met een camper op een licht-chassis (3.500kg MWTM én MTTM) te zwaar rondrijden, dan ben u zowel wettelijk áls technisch in overtreding. Bij controle of ongeval zijn in dat laatste geval de gevolgen vele malen groter, dan wanneer men alleen wettelijk in overtreding is.
Overbelading meeverzekeren
Er zijn verzekeraars welke overbelading meeverzekeren, mits deze de MTTM niet overschreid. Met andere woorden, het is mogelijk om eventuele wettelijke overbelading mee te verzekeren. Logischerwijs is er geen enkele verzekering welke ook dekking behoud bij technische overbelading. Let er wel op, dat niet elke verzekeringsmaatschappij wettelijke overbelading meeverzekerd. Een bekende camperverzekeraar welke dat wél doet is bijvoorbeeld Aveco Camperverzekeringen.
Boetebedragen bij overbelading
De boete voor overbelading verschilt per land. Daarnaast geldt er in veel landen (maar niet allemaal) een correctie/marge van 5 á 10%, waarbij u er binnen deze grens veelal met een waarschuwing vanaf komt. Indien overbelading wél resulteert in een boete, kunt u in onderstaande tabel zien goed hoog deze ongeveer is*4
Denemarken
Per procent overbelading is de boete tussen €10,- en €20,-
De boete wordt zowel aan de bestuurder als aan de eigenaar van de Camper opgelegd
Duitsland
De onderstaande tabel geld voor Campers tot 7500 kg.
Tot 5 % €10,-
Boven 10% €30,-
Boven 15% €35,-
Boven 20% €90,-
Boven 25% €140,-
Boven 30% €235,-
Frankrijk
Boetes vanaf €135,- en nemen toe naar mate de overlading in een hogere categorie valt
Italië
Van 5 tot 10 % een boetebedrag tussen €39,- en €135,-
Van 10% tot 20% een boetebedrag tussen €80,- en €318,-
Vanaf 30% overbelading ligt het boetebedrag tussen de €398,- tot €1.569,-
Kroatië
Boetes vanaf €40,- en nemen toe naar mate de overlading in een hogere categorie valt
Nederland
10% overbelading €120,-
Bij meer dan 10% neemt het boetebedrag toe met een maximum van €400,-
Oostenrijk
Boetes vanaf 2% overbelading
Van €36,- tot €2.180,- afhankelijk van de mate van overlading
Zwitserland
Campers met een MWTM van 3500 kg.
Tot 100kg kost €83,-
Meer dan 200kg kost €166,-
Campers met een MWTM van meer dan 3500 kg
Van 100 tot 1.000kg kost €210,-
Spanje
Bij een overbelading van 6 tot 15% geldt er een boete tussen €300,- en €400,-
Tussen 15 en 25% geldt er een boete tussen €1.500,- en €2.000,-
Boven 25% geldt er een boete tussen €300,- en €4.600,-
MWTM (Wettelijk massa)
Wat mag ik rijden met B-rijbewijs?
Met een B-rijbewijs mag u een camper besturen met een MWTM van maximaal 3.500kg. Dit is inclusief opties, accessoires, beladen en personen.
Wat mag ik rijden met C1-rijbewijs?
Met een C1-rijbewijs mag u een camper besturen met een MWTM van maximaal 7.500kg. Dit is inclusief opties, accessoires, beladen en personen. Het behalen van een C1 rijbewijs kost zo’n €1.300,- en is tegenwoordig binnen één dag te halen.
Hoeveel laadvermogen heb ik nodig?
Hoeveel laadvermogen u nodig heeft hangt veelal af van uw persoonlijke situatie. Toch is er een vuistregel, vastgelegd in een DIN-norm. Deze hanteert:
– 75kg per persoon
– 10kg per persoon aan persoonlijke bagage
– Watertank 100% gevuld in rijmodus (veelal 20l/kg)
– Brandstoftank 90% vol (56kg o.b.v. 60l tank)
– 10kg per lengtemeter camper overige bagage
Bij een camper voor 2 personen van 7 meter, met een schoonwatertank voorzien van 20l rij-modus en een 60l dieseltank is dat dus:
(2x75kg) + (2x10kg) + 20kg + 56kg + (7x10kg) = 316kg
Bij een camper voor 4 personen van 8 meter, met een schoonwatertank voorzien van 20l rij-modus en een 120l dieseltank is dat dus:
(4x75kg) + (4x10kg) + 20kg + 90kg + (8×10) = 530kg
Let op, bovenstaande formule is slechts een vuistregel welke de minimaal benodigde laadcapaciteit berekend op basis van het gewicht van de camper reeds inclusief gemonteerde opties & accessoires! Op een moderne camper zit al snel zo’n 200kg aan opties & accessoires. Bereken altijd of de minimumnorm voor u voldoet. Neemt u meer en/of zwaardere spullen mee dan gemiddeld? Dan is het verstandig een grotere marge te hanteren.
Hoe weet ik of mijn camper voldoende laadvermogen heeft?
In geval van een gebruikte camper: De gewichten conform het kentekenbewijs kunnen vanwege allerlei administratieve redenen afwijken, weeg daarom altijd uw camper voor aanschaf om te kijken hoeveel laadvermogen er overblijft.
In geval van een nieuw te bestellen camper: Kijk naar het rijklaargewicht in de folder. Dit gewicht is incl. bestuurder van 75kg (géén passagiers!), 90% gevulde brandstoftank, 100% gevulde watertank in rij-modus (veelal slechts 20l) en één 100% gevulde aluminium gasfles van 16kg.
Houdt er rekening mee dat een fabrikant 5% tolerantie hanteert op het rijklaargewicht. Een camper met een rijklaargewicht van 3.000kg kan dus mogelijk reeds 3.150kg wegen.
Reken daarbij de gewichten van de gewenste opties en accessoires. Op een moderne camper zit snel 200kg aan opties en accessoires. Bij een actiemodel welke reeds veel opties als standaarduitrusting bevat zit een groot deel van dit gewicht waarschijnlijk reeds in het standaard-rijklaargewicht berekend. In ons voorbeeld moet je dan rekening houden met 3.350kg (3.150kg + 200kg), uitgaande van géén actiemodel. Accessoires (opties welke niet af-fabriek gemonteerd worden) komen veelal niet tot uiting in kilo’s op het kentekenbewijs.
Reken vervolgens met 75kg per gordel voor passagiers (de bestuurder zit namelijk reeds in het rijklaargewicht). Voor een camper met 4 gordels is dat dus 3 passagier-gordels x 75 = 225kg. In ons voorbeeld komen we dan op 3.575kg (3.350kg + 225kg). Omdat veel campers met deze berekening over de B-rijbewijsgrens van 3.500kg gaan, worden sommige modellen soms met minder gordels aangeboden om zo de wettelijk vastgestelde rekenmethode lager uit te laten vallen. Let op, of u met minder dan het aantal gordels aan personen op vakantie gaat doet niet ter zake voor wat betreft het minimale laadvermogen tot de MTTM (technisch toegestane massa). De wetgever heeft bepaald dat t.a.t. 75kg per gordel aan marge gehanteerd dient te worden (ook al reist u met slechts 2 personen). U kunt er wél voor kiezen om gordelplaatsen adminstratief te schrappen (u mag dan echter nooit meer met méér dan het aantal opgegeven personen rijden, ondanks de eventueel meerdere aanwezige gordels!). Indien u een camper met 4 gordels op slechts 2 gordels laat inschrijven hoeft u slechts 2x 75kg te rekenen (bestuurder + passagier). U mag dan echter ook écht maar met 2 personen rijden, ondanks de 4 aanwezige gordels.
Daarbij komt dan nog de overige belading (eten, kleding, meubilair, fietsen e.d.). Als vuistregel voor een minimale beladingsnorm geldt 10kg per reiziger (4 gordels x 10kg = 40kg) PLUS 10kg per lengte-meter camper (bijv. 7m camper = 7x10kg = 70kg). In dit voorbeeld (4 pers. camper van 7m) zou u minimaal 110kg (40kg + 70kg) aan laadvermogen moeten hanteren. Let op, dit is een minimum-norm. Kijk of uw kampeeruitrusting hieraan voldoet.
Rekenvoorbeeld nieuwe camper (7m lang, 4 gordels)
Rijklaargewicht brochure: 2.800kg
Tolerantie rijklaargewicht (5%): 140kg
Gekozen opties & accessoires: 200kg
Passagiers (3x 75kg): 225kg
Belading (4pers. x 10kg + 7m x 10kg): 110kg
Totaalgewicht: 3.475kg
Wat weegt een camper?
Hoeveel een camper weegt is natuurlijk erg afhankelijk van het gekozen model en de hoeveelheid opties en accessoires. Bij een nieuw te bestellen camper is het gewicht aan de hand van de brochure uit te rekenen. Bij een gebruikte camper staat er natuurlijk een gewicht op het kentekenbewijs, echter is de herkomst van dit gewicht vaak niet te herleiden en kan de daadwerkelijke massa soms erg afwijken! Om van een bestaande camper te kunnen zeggen hoe zwaar deze is kan men daarom niet uitgaan van het gewicht op het kentekenbewijs. De enige zekerheid is een bezoekje aan de weegbrug.
Wat zijn de nadelen van een camper op B-rijbewijs?
Een camper op B-rijbewijs mag maximaal 3.500kg wegen. Veel campers hebben tot deze grens slechts een beperkt laadvermogen. Dat betekend dat u soms niet veel mee kunt nemen. Let er bij een gebruikte camper op dat het daadwerkelijk gewicht van de camper vaak hóger is dan het kentekenbewijs aangeeft. Dat komt omdat alle gemonteerde accessoires niet altijd in dit gewicht meegenomen zijn.
Wat zijn de nadelen van een camper op C1-rijbewijs?
Het grote vóórdeel is natuurlijk dat uw camper meer laadvermogen heeft (uiteraard moet uw camper wel geschikt zijn voor C1 rijbewijs, door een MTTM hoger dan 3.500kg). Een nadeel van een camper op C1 rijbewijs is dat u in sommige landen te maken krijgt met een lagere maximum snelheid. Dat is echter niet in alle landen het geval, zo mag een C1-rijbewijs camper in Nederland veelal gewoon 130km/u*1. In de meeste landen betaald u tol zoals u dat met uw personenauto ook gewend bent, echter in enkele landen (o.a. Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië) betaald u op een alternatieve manier tot (bijvoorbeeld een tolkastje) en is het toltarief duurder. Ook moeten alle bestuurders over het C1 rijbewijs beschikken*3.
Toch zijn er weinig grote nadelen en doen er veel ‘coyboy’-verhalen de ronde. Zo is een code-95 keuring niet nodig, heeft u niks te maken met tachografen en rijtijdenwetten. Ook gesloten-verklaringen en inhaalverboden voor vrachtwagens gelden niet*1 voor campers op groot rijbewijs, tenzij deze ook gelden voor personenauto’s of alle voertuigen boven een bepaalde gewichtsklasse*2.
Welke aandrijving?
De meeste campers zijn voorzien van voorwielaandrijving. Toch zijn er ook campers leverbaar een achterwielaandrijving of verschillende soorten vierwielaandrijving. Welke aandrijflijn sluit het beste aan op uw wensen…?
Een 4X4-camper: wat zijn de voor- & nadelen
Zo’n 95% van de campers is voorzien van voorwielaandrijving en dat is niet voor niks. In het overgrote deel van de gevallen is voorwielaandrijving de beste keuze voor de ‘gemiddelde‘ camperaar. Toch zijn er campers leverbaar met vierwielaandrijving. Maar waarom zou je wél kiezen voor een camper met vierwielaandrijving?
VOORDELEN van vierwielaandrijving
Het voordeel van een camper met vierwielaandrijving mag duidelijke zijn… 4 aangedreven wielen zorgen ervoor dat de tractie efficiënter kan worden overgebracht. Hierdoor kan men de acceleratiekrachten beter op het wegdek kwijt en zal men in slechte ondergrond (zand, modder, gras) dan ook minder snel vast komen te staan. Door de optimale tractieveredeling en verbeterde wegligging profiteert u ook van extra veiligheid. Er zijn in de camperwereld twee soorten vierwielaandrijving:
Comfort & Veilgheid of Off-Road capaciteit
De vierwielaandrijvingen in de campermarkt zijn grofweg onder te verdelen in twee soorten: zei die zorgen voor extra tractie met het oog op comfort & veiligheid en zei die zorgen voor extra tractie met het oog op off-road capaciteit.
De eerste vorm vierwielaandrijving kennen we in de campermarkt veelal vanuit de Volkswagen Transport/Crafter en MAN TGE. Dit ‘4MOTION’-systeem heeft als voordeel dat het veelal geen extra rij-hoogte genereerd en daarmee de wegligging en veercomfort niet nadelig beïnvloed word. Daarnaast is dit systeem onder normale omstandigheden ‘front-wheel-biased’, hetgeen betekend dat deze grotendeels als een voorwiel-aangedreven-voertuig zal fungeren. Onder normale omstandig heden heeft dat namelijk de voorkeur met zicht op emissie, brandstofverbruik, slijtage en veiligheid. Waarnodig zal dit systeem zelf de tractie verdelen over de achterwielen indien de vele aanwezige sensoren (welke de tractie van de auto’s honderden keren per seconden monitoren) daar aanleiding voor geven. U profiteert dus van extra tractie en veiligheid, wanneer dat nodig blijkt. Dit systeem zal echter bij rijden in zeer ruig terrein als snel zijn tekortkomingen bloot leggen, omdat het niet is ontwikkeld met het oog op off-road capaciteit.
Vierwielaandrijvingsystemen ontwikkeld met het oog op off-road capaciteit kenmerken zich vaak door een flink toegenome bodemvrijheid, off-road banden en opties als sperdifferentieel. Dit zorgt dat deze systemen (zoals we die o.a. kennen van de Mercedes-Benz Sprinter) meer off-road capaciteit hebben in ruig terrein. Onze ‘normale omstandigheden’ zullen deze systemen echter wel resulteren in een mindere wegligging (door o.a. het hoger zwaartepunt) en minder rijcomfort (door eveneens het hoger zwaartepunt en de gehorigere banden). Let er camper met dit soort vierwielaandrijvingssystemen tevens op dat veel standaard-opbouwconstructies van campermerken niet bestand zijn tegen hevige tordatie.
Universeel voor beide soorten: Ook bij het trekken van zware lasten (aanhanger met motoren/auto/boot e.d.) kan vierwielaandrijving een positieve invloed hebben op de rij-eigenschappen.
NADELEN van vierwielaandrijving
Duurder
Nadeel van camper met vierwielaandrijving is dat deze door de ingewikkelde techniek een stukje duurder is dan een camper met voorwielaandrijving of achterwielaandrijving.
Toenemende hoogte
In sommige gevallen word de camper ook een stuk hoger wanneer men deze besteld op vierwielaandrijving. Dit komt doordat de techniek onder het chassis relatief veel ruimte benodigd. (afhankelijk van ontwerp)
Zwaarder
Door de extra benodigde techniek is een camper met vierwielaandrijving ook zwaarder dan een camper zonder deze aandrijvingsvorm. Dit zorgt ervoor het de B-rijbewijs grens dan ook al snel in zicht komt en dat men eerder zal moeten opteren voor zwaardere (en duurdere) chassisvarianten en C(1)-rijbewijs.
Verminderde rij-eigenschappen
Een zwaardere en hogere camper heeft ook nadelige gevolgen voor de rij-eigenschappen op comfortvlak, al geldt eigenlijk vooral bij ‘vierwielaandrijvingsystemen welke met het oog op off-road capaciteit zijn ontworpen‘, vanwege de toegenome hoge en zwaartepunt.
Minder ruimte dubbele bodem
Door de extra techniek is er minder ruimte mogelijk om een dubbele bodem te creëren. Er zijn dus minder opbergmogelijkheden.
Nog altijd NIET geschikt voor Off-Road
Veel mensen denken met een vierwielaandrijving een camper te bezitten welke ook geschikt is voor Off-Road capaciteiten. De avontuurlijke foto’s in de brochures dragen vaak vaak bij aan dit idee. Toch is een camper met conventionele camper-opbouw (m.u.v. sommige buscampers) per definitie NIET geschikt voor het rijden in ruig terrein, ook al is deze voorzien van vierwielaandrijving. Dit komt omdat vrijwel alle camperbouwers gebruik maken van een dragende opbouw welke vaste verbindingen heeft met het chassis. Het overmatig torderen van het chassis kan ernstige schade veroorzaken aan de opbouw. Zei die een ‘echte’ Off-Road camper willen zullen zich moeten wenden tot een camper-bouwer welke speciale chassis-opbouw-combinaties maakt waarbij de combinatie zich afzonderlijk van elkaar kan laten veren en torderen. Uiteraard helpt vierwielaandrijving wel bij het verkrijgen van extra grip bij slechte weersomstandigheden en ‘gladde’ ondergrond. U komt dus minder snel vast te staan in sneeuw, grasvelden op zandpaden. Wegen met extreem slecht wegdek als grote kuilen, keuvels en stenen en rotsen dienen met een vierwielaangedreven camper met conventionele opbouw (m.u.v. sommige buscampers) ten alle tijden vermeden te worden.
Conclusie
Een camper met vieraandrijving heeft dus zeker voordelen, maar deze voordelen komen niet zonder nadelen. Ook is het ene vierwielaandrijvingsysteem het andere niet en hangt e.e.a. af van welke doel de vierwielaandrijving zal dienen (meer tractie/veiligheid/comfort of échte off-road-ability). Ook hen wie regelmatig in slechtere ondergrond rijdt (zandpaden/strand) kan baat hebben bij een camper met vierwielaandrijving, ondanks dat het nog altijd geen echte offroad-camper is. Naast voorwiel- en vierwielaandrijving kunt u wellicht ook nog opteren voor een camper met achterwielaandrijving.
Een camper met achterwielaandrijving
Een RWD-camper: wat zijn de voor- & nadelen
Zo’n 95% van de campers is voorzien van voorwielaandrijving en dat is niet voor niks. In het overgrote deel van de gevallen is voorwielaandrijving de beste keuze voor de gemiddelde camperaar. Toch zijn er campers leverbaar met achterwielaandrijving. Maar waarom zou je kiezen voor een camper met achterwielaandrijving?
VOORDELEN van vierwielaandrijving
Optimaal gebruik van het koppel van de motor
Achterwielaandrijving heeft een paar voordelen. Tijdens het versnellen word het gewicht van de camper naar achteren verplaatst. Bij voorwielaandrijving word daarbij het gewicht (en dus de grip) op de aangedreven wielen verminderd. Bij een achterwielaandrijver worden de aangedreven banden juist extra op het wegdek gedrukt wat zorgt voor extra tractie. Hierdoor kan het koppel beter doorgegeven worden en zal de acceleratie iets verbeteren. Onder normale omstandigheden is dit verschil niet erg groot, maar bij zwaardere, grotere campers welke bijvoorbeeld een behoorlijk last moeten trekken (zware aanhanger met motoren of trailer met auto) wordt dit verschil aanzienlijk meer merkbaar. Voor een normale B-rijbewijs camper met ‘normale’ motor en hoogstens een kleine aanhanger is dit verschil te verwaarlozen, omdat de nadelen daarbij het voordeel grotendeels te niet doen.
Minder nerveus stuurgedrag
Indien de camper voorzien is van een erg krachtige motor met behoorlijk wat koppel geeft achterwielaandrijving een minder nerveus stuurgedrag. Omdat de aandrijving plaatsvindt aan de achterwielen en de voorwielen uitsluitend dienen voor de sturing, worden aandrijvingskrachten niet doorgegeven aan het stuur. Bij een voorwielaandrijver kan het stuur onder de aandrijfkrachten nerveuzer stuurbedrag gaan vertonen. Ook hier geldt dat dit effect voor een B-rijbewijs camper met een ‘normale’ motor vrijwel te verwaarlozen is of zelfs averechts werkt, omdat een achterwielaandrijver van nature een iets minder goede rechtuit-stabiliteit heeft.
Sperdifferentieel
Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat en slechts een beperkt rotatieverschil kan ontstaan tussen het linker- en rechterwiel op de as. Het voordeel hiervan is dat men onder zware belasting harder de bocht uit kan accelereren. Daarnaast zorgt het voor iets minder kans op “doorspinnen” van een wiel in slechts ondergrond, zoals modder, slik, sneeuw en zand. Daarnaast kunt u (afhankelijk van) chassis profiteren van een dubbel-lucht achter-as.
NADELEN van vierwielaandrijving
Duurder
Omdat achterwielaandrijving een duurdere techniek is, is een camper met achterwielaandrijving ook aanzienlijk duurder. De afzetmarkt is kleiner, de ontwikkelingskosten en materiaalkosten zijn hoger. Prijstechnisch valt een camper met voorwielaandrijving dan ook altijd gunstiger uit.
Minder ruimte dubbele bodem
Omdat de cardanas (aandrijfas) onder de camper door loopt, is er minder ruimte onder de camper voor het plaatsen van watertanks, én is er minder ruimte voor het plaatsen van een dubbele bodem.
Zwaarder
Omdat achterwielaandrijving meer gewicht met zich meebrengt is een camper met achterwielaandrijving altijd zwaarder en heeft deze minder laadvermogen.
Overstuur
Een achterwielaandrijver heeft meer kans op overstuur (het wegglijden dan de achterkant). Een voorwielaandrijver heeft meer kans op onderstuur (het over de voorwielen doorglijden). Onderstuur is voor een chauffeur veiliger, omdat dit gemakkelijk te corrigeren is dan overstuur.
Minder grip bij gladheid
Hoewel achterwielaandrijvers over het algemeen meer grip hebben vergeten veel mensen dat dit bij een gladde ondergrond juist andersom is. Doordat er in stilstand relatief minder gewicht op de achteras rust (afhankelijk van belading) heeft een voorwielaandrijving (mits er geen grote stuurbewegingen worden gemaakt) meer grip in sneeuw, modder, gras en zand. Dit is enigszins te compenseren door te kiezen voor een sperdifferentieel
Conclusie
Een camper met achterwielaandrijving heeft dus zeker voordelen, maar deze voordelen wegen slechts in enkele gevallen op tegen de nadelen. Voor een normale B-rijbewijs camper, zonder zware motor welke geen zware lasten hoeft te trekken wegen de voordelen veelal niet op tegen de nadelen. Desondanks zijn er toch mensen welke hiervoor kiezen vanwege de sportieve uitstraling of omdat het andere merk chassis (bijvoorbeeld Iveco i.p.v. Fiat) andere voordelen biedt op gebied van motorisering of comfort. Mensen met een grotere, zwaardere camper met een krachtigere motor kunnen profijt hebben van achterwielaandrijving. Met name wanneer men zwaardere lasten moet trekken (denk aan motoren, auto- of boottrailer). Voor grotere zwaardere campers is wellicht ook voorwielaandrijving met een tandem-as achteras een overweging.
Welke bedvariant?
Welke bedvarianten kennen we in campers? En wat zijn de voor- en nadelen van een Dwarsbed, Fransbed, Queensbed en enkele bedden? Wat is het voordeel van een camper met/zonder vast bed of een hefbed?
Bedvarianten
Er zijn verschillende soorten bedden te verkrijgen in een camper. De meest voorkomende bedvarianten zijn een Fransbed, Dwarsbed, Enkele bedden of een Queensbed. Toch heeft de bedkeuze meer invloed dan alleen hoe u slaapt. Bedmaat, in- & uitstap, het opbergen van fietsen, de constructie van de badkamer en het ruimtelijk gevoel in een camper zijn allemaal voor een groot deel afhankelijk van de keuze voor het juist bed.
Fransbed
Een bed in de lengte richting, gepositioneerd aan één zijde met dáárnaast de badkamer gesitueerd noemt men een Frans bed. Het voordeel van een Fransbed is dat deze laag geplaatst is en daardoor een heel ruimtelijk gevoel geeft. Dit effect wordt nog eens extra bekrachtigd door dat de badkamer helemaal achter in de hoek geplaatst kan worden en dus minder nadrukkelijk aanwezig is in de ruimte. Daarnaast neemt een Frans bed weinig ruimte in beslag, waardoor u profiteert van een compacte camper óf een camper met extra veel leefruimte. Nog een voordeel van het laaggeplaatste bed is dat de toegankelijk erg goed is, u kunt vanaf het gangpad zo op bed gaan zitten. Nadelen van een Frans bed zijn het ontbreken van de garage (fietsen kunnen niet onder het bed geplaatst worden) en de bedmaat is vaak wat korter en smaller, mede door het afgeschuinde voeteneinde (om de toegankelijkheid naar de badkamer te vergroten). Dit afgeschuinde voeteneinde is soms ‘s-nachts op te vullen door een zogenaamde “Fransbed-verbreding”.
Voordelen:
– Ruimtelijk interieur
– Ruimtebesparend
– Goede toegankelijkheid via één kant
Nadelen:
– Géén garage (berging voor fietsen)
– Smalle(re) bedmaat
– Korte(re) bedmaat
– Afgeschuind voeteneinde
– Beperktere toegankelijkheid via ander kant
Dwarsbed
Een bed dat ‘overdwars’ op de rijrichting is geplaatst noemt men een dwarsbed. Het voordeel is dat de bedmaten van een dwarsbed vaak relatief groot zijn. Indien het bed hoog is geplaatst (wat vaak het geval is) heeft u onder het bed een garage (ruimte voor fietsen en overige spullen). Ook neemt dit bed weinig ruimte in beslag, zodat u een compacte camper heeft óf meer ruimte overhoud voor andere dingen. Een nadeel van een dwarsbed is dat het in- en uitstappen soms iets lastiger is.
Voordelen:
– Grote(re) bedmaten
– Garage (mits bed hoog is uitgevoerd)
– Ruimtebesparend
Nadelen:
– Beperkte(re) toegankelijkheid
Enkele bedden
Enkele bedden zijn twee separate bedden in lengterichting. Deze opstelling is op dit moment veruit de meest verkochte bedopstelling. De toegankelijkheid is voor beide personen erg gemakkelijk. Bovendien zijn de bedmaten vrij royaal. Enkele bedden zijn over het algemeen hooggeplaatst (uitzondering daargelaten), waardoor er onder de enkele bedden een garage aanwezig is voor fietsen en overige attributen. Een nadeel van een camper met enkele bedden is dat deze bedden meer ruimte in beslag nemen dus zorgen voor een langere camper óf een camper met minder leefruimte. Veelal kan men het looppad tussen de bedden nog dicht leggen om er één groot bed van te maken. De toegankelijkheid wordt dan wel vaak verminderd.
Voordelen:
– Soms grote(re) bedmaten
– Garage (mist hoog geplaatst)
– Goede toegankelijkheid
Nadelen:
– Veel ruimte benodigd
– U slaapt ‘apart’ van elkaar (vaak is het ’tussenstuk’ wel op te vullen met extra kussen, dat beperkt soms echter weer e toegankelijkheid)
Queensbed
Een bed wat centraal in het midden is geplaatst ín rijrichting noemt men een “Queensbed” (soms ook wel ‘eilandbed’ genaamd). Het voordeel van een Queensbed is dat men gemakkelijk in- en uit kan stappen terwijl men toch ‘gezellig’ bij elkaar ligt. Bovendien doet een Queensbed relatief ruimtelijk aan qua ruimtegevoel in de slaapkamer. Queensbedden zijn soms hoog- en soms laaggeplaatst. Indien deze hooggeplaatst zijn is er soms een garage aanwezig voor fietsen, echter zijn deze garage dan vaak alsnog iets lager dan deze bij enkele bedden of een dwarsbed. Een nadeel is dat een Queensbed relatief veel ruimte benodigd, dus zorgt voor een langere camper óf minder leefruimte (nog meer dan bij enkele bedden). Ook is de lengtemaat en breedte van het bed vaak iets beperkter (afhankelijk van model).
Voordelen:
– Goede toegankelijkheid
– Ruimtelijk gevoel slaapkamer
Nadelen:
– Neem veel ruimte in beslag
– Vaak beperkte(re) bedlengte
– Vaak beperkte(re) bedbreed
Bijzondere bedsoorten
Uiteraard zijn er nog meer badvarianten dan bovenstaande meest-voorkomende versies.
Géén vastbed
Er zijn ook campers zónder vastbed. Dit zorgt voor een compacte camper of een camper met gigantisch veel leefruimte. Het bed moet echter ergens anders geherbergd worden. Soms moet men de zitgroep ombouwen, soms is er een hefbed of een alkoofbed aanwezig.
Voordelen:
+ Veel leefruimte
+ Compacte camper
Nadelen:
– Bed moeten creëren
– Beperkte bedmaat
– Toegankelijkheid
(Extra) Hefbed
Campers met hefbed zjin er in 3 smaken. Je hebt semi-integraal en buscampers met hefbed en er zijn integraal campers met hefbed. Soms dient het hefbed als “extra bed”, maar soms ook als “hoofdbed”.
Bij een semi-integraal en buscamper hangt het hefbed boven het woongedeelte. Nadeel hiervan is de beperkte sta-hoogte, lichtinval, toe-gankelijkheid en doorgang vanwege het hefbed. Bij gebruik van het hefbed is de leefruimte vaak vervallen en is soms zelfs de doorgang naar buiten geblokkeerd.
Het hefbed bij een integraal bevindt zich over de cabine. Hiervan is de bedmaat vaak groter en de toegankelijkheid beter (het bed zakt namelijk verder naar beneden). Bij gebruik van het bed vervallen vaak alleen de twee voorstoelen, maar blijft de rest van de leefruimte bruikbaar. Ook slokt het hefbed boven de cabine voor het gevoel minder ruimte in en blijft er veel lichtinval aanwezig.
(Extra) Hefdak
Bij sommige buscampers kunt u (al dan niet optioneel) kiezen voor een hefdak. Hierbij duwt u het dak omhoog en ontstaat er bovenin een royaal tweepersoonsbed. Het voordeel is dat dit bed geen tot weinig beperking oplegt qua interieur. Nadeel is echter wél dat de isolatie zeer beperkt is en de toegankelijkheid niet optimaal.
Dwars-Queensbed
Een zogenaamd “Dwars-Queensbed” is een dwarsbed waarbij het voeteneinde van het bed is ingekort en er een looppad is gemaakt bij het voeteneinde. Omdat een dwarsbed soms lengte maten heeft tot wel 2,20m kan men ondanks het inkorten toch een bed-lengte behouden van soms zelfs 1,95m. Het voordeel is dat het lastige in- en uitstappen van een dwarsbed daarbij te niet wordt gedaan. Een nadeel is wel dat deze loopruimte vrij smal is en wat extra leefruimte opslokt. Ook is de garage niet over de gehele breedte even hoog, omdat het “looppad” aan het voeteneinde van de garage afvalt.
Voordelen:
+ Garage
+ Ruimtebesparend
+ Goede toegankelijkheid
+ Grote bedbreedte
Nadelen:
– Uitsnede in garage
– Smal gangpad bij voeteneinde
– Berperkte bedlengte
Frans-Queensbed
Een zogenaamd “Frans-Queensbed” lijkt heel erg op een Fransbed, maar is diagonaal in de leefruimte gepositioneerd. Hierdoor kan men aan beide zijde van het Fransbed uitstappen, waardoor men een “Queensbed”-effect creëert. Een nadeel is dat deze bedvariant best veel ruimte op slokt (hoewel minder dan een écht Queensbed) en er naast het bed vaak geen ruimte meer is voor de toiletruimte (zoals bij een Fransbed wél het geval is). Dit betekent dat deze ergens anders in de ruimte gesitueerd moet worden. Vaak is er nog nét genoeg ruimte om de doucheruimte wél naast het Frans-Queensbed te positioneren. Omdat het Frans-Queensbed meer lijkt op een Fransbed dan een Queensbed is deze laag gepositioneerd en geeft daardoor een zeer ruimtelijk gevoel, maar heeft geen mogelijkheid tot garage. Ook zijn de bedmaten vaak wat kleiner en loopt de vorm van het bed soms wat krom.
Voordelen:
+ Ruimelijk interieur
+ Ruimte besparend t.o.v. Queensbed
+ Goede toegankelijkheid
Nadelen:
– Beperkte lengte bed
– Beperkte breedte bed
– Meer benodigde ruimte t.o.v. Fransbed
Zitgroep ombouwbaar
Een ombouwmogelijkheid is meestal een zitgroep welke omgebouwd kan worden tot slaapplaats. Dit is uiteraard uitermate ruimtebesparend, maar is wel elke avond “werk” en bovendien ligt het nooit zo comfortabel als een vastbed. Soms zijn de bedafmetingen hierdoor juist erg klein, maar in sommige gevallen zijn ze juist weer erg groot.
Alkoofbed
Een alkoofbed is het bed in alkoof van een alkoof-camper. Hoewel dit bed altijd vast aanwezig is, noemt deze dit toch geen vastbed. Het voordeel van een alkoof bed is dat deze vaak enorme afmetingen heeft. Echter is de toegankelijkheid en het ruimtegevoel in het bed zeer beperkt. Bij warm weer is het vaak wat warmer in de alkoof omdat warme lucht opstijgt. Voor kinderen is het uiteraard een gigantisch leuk ‘speelpaleis’. Naast alkoven vindt je vreemdgenoeg een alkoofbed soms ook terug in buscampers met een vaste verhoogde opbouw op het dak.
Voordelen:
+ Gigantische bedmaat
+ Ook ideaal voor kinderen
Nadelen:
+ Beperkte(re) toegankelijkheid
+ Warmer bij hoge temperaturen
Stapelbed
Hoewel een ‘stapelbed’ in principe wel een vaste bedopstelling is benoemt men deze indeling toch vaak geen “vastbed”-indeling. Dit omdat stapelbedden (soms niet geheel terecht) als kinderbedden worden gezien. Het voordeel is duidelijk: Twee slaapplaatsen boven elkaar, waardoor er ruimtewinst is. Soms is het onderste bed tevens te gebruiken als garage of opbergruimte door het onderste bed op te klappen. Een nadeel van een stapelbed is vaak de bedmaat en de toegankelijkheid van het bovenste bed. Het bovenste bed is soms te gebruiken voor extra opbergruimte. Een stapelbed zie je veelal bij alkoof campers, maar sporadisch ook in andere modellen.
Voordelen:
+ Ideaal voor kinderen
+ Ruimte besparend
Nadelen:
– Bedmaten compact
– Toegankelijkheid bovenste bed
Welke keukenvariant?
Een camper met compacte lengte-keuken, of een ruime hoekkeuken met grote AES koelkast, separaat vriesvak, gasoven, grill en koffiezetapparaat. Wat is uw droomkeuken in uw nieuwe camper?
Keukenvarianten
Er zijn verschillende keukenvormen te verkrijgen in een camper. De meest voorkomende zijn een de lengtekeuken en hoekkeuken. Toch heeft de keuken meer invloed dan alleen hoe u kookt. De keuken is in grote mate namelijk ook van invloed op de ruimtelijkheid van uw camper en daarbij behorend het gewicht en de lengte van de camper.
Lengtekeuken
Een lengtekeuken of hoekkeuken?
Een lengtekeuken bevindt zich vaak aan de rechterzijde van de camper, waardoor vanuit de keuken meer connectie is met buiten. Het werkblad en de kastruimte is over het algemeen wat beperkter. Omdat de keuken wat minder ruimte in neemt kunt u kiezen voor een relatief compacte en lichtgewichtcamper.
Hoekkeuken
Een lengtekeuken of hoekkeuken?
Een hoekkeuken bevind zich over het algemeen aan de linkerzijde van de camper. Hierdoor is er tijdens het koken minder connectie met buiten, maar daar krijgt u een zee aan werkblad voor terug. Bovendien geeft een hoekkeuken een ruimer interieur, omdat er aan de linkerzijde geen hoge elementen aanwezig zijn. U kijkt dus vanuit de voorstoelen ‘over’ de keuken, verder naar achteren. Ook heeft een hoekkeuken over het algemeen meer kastruimte. Door de L-vorm biedt hij tevens meer ruimte om elkaar te passeren in de camper.
Koelkast
Absorptiekoelkast of compressorkoelkast?
De meeste campers zijn voorzien van absorptiekoelkast welke zowel op 12V, 230V en gas werkt, waardoor deze optimaal met de voorradige energiebronnen om kan springen. Sommige campers zijn voorzien van een compressorkoelkast. Deze neemt minder ruimte in beslag en vinden we daarom veelal bij de compacte modellen. Deze compressorkoelkasten werken echter uitsluitend op 12V en verbruiken relatief veel stroom. Ook zijn ze iets gehoriger, hoewel veel van deze koelkasten een speciale nachtstand hebben. Het voordeel is wel dat een compressorkoelkast beter koelt, omdat de koeling minder van worden beïnvloed door externe factoren (bijv. extreme hitte of ijle lucht op hoogte).
Inhoud van de koelkast?
De meeste buscamperskoelkasten hebben plusminus 60 liter inhoud. De meeste opbouwcampers hebben zo’n 90 liter koelkast indien deze voorzien is van een tafelmodel, zo’n 140 liter indien voorzien van een hoge, maar smalle koelkast en een 160l liter koelkast indien er een hoog en breed exemplaar is gemonteerd. Vaak zijn de 90 en 140 liter koelkast voorzien van geïntegreerd vriesvak, de 160 liter exemplaren hebben een wat groter separaat vriesvak.
Een MES of AES koelkast?
Bij een absorptiekoelkast heeft u veelal de keuze tussen een MES en AES koelkast. Een MES koelkast schakelt niet uit zichzelf om van energiebron; een AES koelkast doet dat wel.
Oven & meer…
Een oven?
Sommige campers kunnen optioneel uitgevoerd worden met een oven. Vanwege de ruimte is niet echter niet bij alle campers mogelijk. Sommige oven zijn wat kleiner en bevinden zich boven de koelkast (de zogenaamde tec-towers). Andere ovens zijn wat groter en worden in het keukenblok gebouwd. Hierdoor zijn ze tevens beter bereikbaar, maar levert u vaak wél opbergruimte voor potten en pannen in.
Een koffiemachine?
Naast een oven kunt u vaak kiezen voor een koffiemachine, soms handig weggewerkt met een slede of in een kastje op maat. Zo hoeft u nooit uw koffiezetapparaat op te bergen en weer tevoorschijn te halen als u op doorreis bent. In sommige gevallen worden deze rechtstreeks aangesloten op een omvormer, zodat u ook onderweg kunt genieten van uw kop koffie.
Een vergrootbaar of natuursteen werkblad?
Vaak is de werkruimte in een camper relatief beperkt. Soms kunt u optioneel een vergrootbaar werkblad bestellen. Deze zijn er in allerlei soorten en maten. Van een spoelbakafdekking tot een uittrekbaar deel werkblad of een uitschuifbare lade waar een extra werkblad op geplaatst kan worden. Ook heeft u soms de keuzen uit meerdere materialen keukenblad, bijvoorbeeld natuursteen i.p.v. standaard HPL bladen. De natuursteenbladen zijn slijtvaster, vaak voegloos, hygiënischer en mooi, maar ook duurder en zwaarden.
Meer weten of afspraak maken? Neem contact op!
Wilt u meer weten over Totaal Recreatie Meppel of direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op. Wij informeren u graag en vrijblijvend.